Sări la conţinut

Citind-o pe Pam Jenoff. Cartea „Fetele dispărute din Paris”

Pam Jenoff este o autoare americană, avocat și profesoară de drept la Universitatea Rutgers. Scrie atât povești de dragoste, cât și romane istorice, dintre care unele au fost nominalizate la premii și multe dintre ele au fost cele mai vândute.

Cartea autoarei a ajuns la mine în urma unei recomandări. Iar conținutul și avalanșa evenimentelor a fost o captură reușită pentru mine, deoarece de la un timp în coace vânez așa tipaj de lectură!

Imagini pentru fetele disparute din paris recenzie

„1946, Manhattan … Într-o dimineață, în timp ce trece prin gara Grand Central pe drumul spre serviciu, Grace Healey găsește o valiză abandonată ascunsă sub o bancă. Învinsă de propria curiozitate, Grace deschide valiza, în care descoperă o duzină de fotografii – fiecare a altei femei. Într-un moment de impulsivitate, Grace ia fotografiile și părăsește imediat gara. Află cutând că valiza îi aparține unei femei pe nume Eleanor Trigg, lidera unei rețele de agente secrete din Londra, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.”

Fetele dispărute din Paris sunt eroinele necunoscute și ale căror nume niciodată nu vor apărea în dreptul a celor bărbați eroi, însă ele aleg să lupte cot la cot în Direcția de Operațiuni Speciale, sau DOS, pentru că sunt mult mai abile și astfel sunt trimise pentru a-i ajuta pe partizanii locali, pentru transmisii și alte multe sarcini locale de care nu au fost pregătite la antrenamente, și spre surprinderea tuturor ele rezistă și dau dovadă de curaj și rezistență. Misiunea lor este să-i destabilizeze pe nemți, să saboteze și să distrugă comunicații, căi ferate, linii de telegraf, echipamente din fabrici și într-un final să scape cu viață. Oare câte vor reuși asta?

„Trebuie să te hotărăști dacă vrei să-ți riști viața, iar eu dacă pot să-ți dau voie.”

Cartea descrie totul într-o manieră accelerată, pe alocuri cu detalii ce nu lasă loc de întrebări, însă totul provoacă durere, presiunea fiecărei decizii este imensă. Atât pentru fetele care fiind pe teren duc o luptă greu de parcurs cât și pentru Grace Healey, cea care după aflarea unor frânturi de informații face puzzelul să pară unul înfiorător. Trădări din interior. Sabotaj. Omoruri și mușamalizări cât mai meschine! Astfel viețile a trei femei, Eleanor, Grace și Marie, se intersectează în romanul de ficțiune Fetele dispărute din Paris, o cartea care are o linie de traiectorie istorico-militară greoaie, o cartea cu o brutalitate morală greu de dus ca cititor. Chiar dacă sunt atrasă de așa tipaj schițat din scenarii de război oricum nu pot rămâne imună la atrocitățile de atunci, chiar dacă Pam Jenoff ne-a scutit de detaliile macabre, oricum însă suferința este mereu prezentă.

„Dar adevărul era că, atunci când e vorba despre durere, fiecare persoană este singură, ca o insulă.”

În „Fetele dispărute din Paris” ve-ți găsi menționată și operațiunea Nacht and Nebel, sau Noapte și ceață elaborată de însuși Adolf Hitler, o directivă pentru nimicirea agenților și a susținătorilor acestora, fără întrebări multiple, doar tortură și lichidare fără ca victimile să fie puse într-o evidență. Victimele care dispăreau în urma acțiunilor Noapte și ceață nu mai erau găsite niciodată. Fără nume.

Grace Healey a reușit într-un final să facă dreptate, să spună pe nume, să aștearnă pe foaie mărturisirea celei mai bune operative ce s-a salvat. Cum i-a reușit, vă îndemn să citiți. Cartea m-a încântat la propriu, m-a suplinit cu fiecare părticică de informație. Cu fiecare direcție în care mergea…. Eleanor Trigg și fetele ei sunt pe cât de feminine, pe atât de curajoase și bărbătii. O carte pe care nu am putut s-o las din mână la propriu.

Critici literare:

  • „În Fetele dispărute din Paris, Pam Jenoff își folosește exemplar abilitățile de scriitoare și produce o poveste cu spioni, inteligentă, plină de suspans și cu o morală complicată, dar foarte modernă. Eleanor Trigg și fetele ei sunt pe cât de umane, pe atât de curajoase. O carte pe care nu am putut s-o las din mână.” Jessica Shattuck, autoarea romanului Vaduvele de la castel

Geometry, Intuition and Sensitivity in the Photography of Henri Cartier-Bresson

Sursa foto: pinterest.com

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: